Blog

Maak spannende coalities

18/7/2022

Vanzelfsprekende coalities doen ertoe en kunnen succesvol zijn. Ze kunnen zeker nieuwe ideeën, ontwikkelingen, producten en nieuwe diensten opleveren. Maar ideeën maken pas écht een vogelvlucht als je met partijen samenwerkt die geen vanzelfsprekende samenwerkingspartners zijn. Spannende coalities dus. Als je een mooi idee hebt, vraag jezelf dan eens af wie je niet vanzelfsprekende partner kan zijn. Ook al opereren partijen in een totaal andere markt, met ander materiaal en met een hele andere marktaanpak. Zelfs al is het je grootste concurrent! Zoek die verbinding. Uiteindelijk gaat het erom hoe mooi je idee samen is. Hoe je samen verschil kan maken. Is de één goed in kopjes, de ander goed in schoteltjes, dan ga je samen kopjes en schoteltjes maken.  

Over co-makership moet je vooral transparant zijn. Goede partners vertrouwen elkaar vanzelfsprekend en zijn transparant over hun samenwerking. Het geeft vertrouwen als je open bent over je versterkende samenwerking met andere betrokken partijen binnen je coalitie. Vooral niet geheimzinnig over doen dus. Als je mooie partijen of prachtige mensen bij elkaar brengt, is dat al een meerwaarde op zich. Dan heb ik het nog niet eens over de inhoud, maar alleen het feit dat je mooie partijen/mensen bij elkaar brengt. En als je in een spannende coalitie samenwerkt, biedt dat je opdrachtgever extra vertrouwen in je samenwerkingsbereidheid en samenwerkingsvaardigheid.

Ben je een samenwerking gestart die uiteindelijk op dat moment niets concreets ‘oplevert’? Dan heeft het je altijd iets geleerd, het heeft je kennis verrijkt. En niet onbelangrijk, je hebt gewerkt aan je netwerk en dat komt altijd van pas. Wie weet ligt er dan een basis voor een volgend onderscheidend kunstje met elkaar.

Zo maak je spannende coalities

Als verschilmaker geef ik je graag tips voor het maken van spannende coalities. Je mag me uiteraard ook altijd een berichtje sturen om samen de eerste stap te zetten of die spannende partners samen te zoeken. Prachtig!

Verleg je eigen kaders

Buiten je eigen kaders treden is cruciaal voor het maken van spannende coalities. Probeer is aan een vertrouwde, bestaande relatie te vragen met wie uit zijn/haar netwerk je eens zou moeten praten. ‘Wil je mij verbinden aan één of twee mensen uit je netwerk die ik niet ken? En waarvan de verbinding niet logisch is?’ Dit kan heel verrassend zijn.  

Zo zat ik afgelopen week met de eigenaar van een pluimveebedrijf te praten over een vernieuwende marktbewerkingsaanpak voor de afzet van eieren van biologische ‘schone’ kippen. Geen exzoit, antibiotica en flubenol en een volledige vrije uitloop. Bij het verkorten van de afzetketen en het direct bereiken van de doelgroep moet je wel nadenken over bijvoorbeeld de verpakking van die eieren en juist dat was waar we de verbinding zagen en vormden. Een spannende coalitie dus! Nooit had ik bedacht dat ik als verschilmaker in mijn eerste maand een casus zou hebben met een pluimveehouder. Het gesprek met Piet was fantastisch en inmiddels zijn de afgeleide ideeën van dat mooie gesprek talrijk.  

Zoek een verbinder

Vind je het lastig om zelf op zoek te gaan naar spannende coalities? Zoek dan een verbinder, iemand die je daarbij graag wil coachen en ondersteunen. Ik wil graag verbinden, krijg er energie van. Het levert altijd iets op. Op z’n minst een mooi gesprek en een nieuw koffie-adres, maar wellicht ook dat gouden onderscheid waarmee ook jij het verschil maakt!

Vind een ‘haakje’

Trouwens. In elk mooi gesprek vind je eigenlijk wel een ‘haakje’. Er komt in zo’n gesprek altijd iets voorbij waarbij je denkt 'hier zit de verbinding.' Als je er maar voor openstaat. Circulair materiaalgebruik is trouwens altijd een haakje want iedereen zamelt grondstof in. Heb je een gesprek met een meubelstoffeerder? Dan had je nog niet bedacht dat iemand die palen, planken en balken maakt uit ingezamelde plastics, daar weer wat mee kan. Mooie nieuwe bouwmaterialen maken bijvoorbeeld. Dat is normaal gesproken niet iets waar je over nadenkt, maar een hele mooie kans voor een nieuwe verschil makende samenwerking.

Samen aan de slag?

Hebben we elkaar nog niet gesproken, dan moeten we daar snel verandering in brengen. Ik wil graag samen met je sparren over spannende coalities en innovatieve ideeën. Stuur mij een bericht, dan gaan we wellicht samen het verschil maken.